onsdag 10 oktober 2012

Nobelprisdags. Peter Englund säg NINA BOURAOUI, snälla

 I morgon kommer Peter Englund öppna dörren , som så länge hemlighållt vem 2012 års nobelpristagare i Litteratur är.
Förväntningarna är väl mindre i år än förra året på att det ska bli en skribent från Västerås eller Sverige. Tipsen bland de mer insatta går istället i östlig riktning. En kvinna från Japan eller Kina tycks vara det korrekta tipset. Ska villigt erkänna att jag har inte en aning om vad det finns för sådana kanditater.
För vallbybloggaren är det andra favoriter, som toppar den personliga listan över önskade Nobelpristagare i litteratur.

Nog skulle den algerisk-franska författaren Assia Djebar kunna vara den , vars namn Peter Englund ropar ut!.
Den idag 75-åriga kvinnar bor numer i New York. Hon har under åren skrivit ett stort antal böcker som skildrar den arabiska kvinnans hinder i samhället ur en feministisk synvinkel. Till svenska har hon översatts av Ingvar Rydberg. En man som under hela vallbybloggarens barndom var äldste son i grannfamiljen på Stampgatan i Helsingborg. Måhända är Assia Djebar ett gott sita minutentips, då hon dels kan förknippas med det som hänt i nordafrika under året, dels så är hon ju över 50 år.

En annan författare som vallbybloggaren gärna skulle se som pristagare är den somaliske författaren Nuruddin Farah. Skulle sätta fokus på händelserna på Afrikas horn!

Vallby bloggaren hoppas dock fortfarande att Nobelkommitten ska ha modet att inte bara belöna för lång och trogen tjänst, utan ge priset till underbara NINA BOURAOUI, som står mitt uppe i sin författargärning och ännu inte fyllt femtio!

"Bostadens park och alla barnen som vimlar omkring som små utbytbara spelbrickor, som har mitt ansikte och kanske mina drömmar, när jag tittar på mina föräldrar, mamma som gör i ordning frukost åt mig på morgonen, pappa som klär på sig framför badrumsspegeln, min syster som sjunger i bandspelarmikrofonen och drömmer om kabaré, mig själv, framför fönstret som skiljer mig från Mitidjaslätten, och sedan alla andra, dem som jag inte känner och som utgör Jorden och som ger mig svindel eftersom jag inte vet om jag en dag kommer att lyckas hitta min plats, inte röra mig mer, inte ställa mig fler frågor, för jag säger inom mig att lyckan tar sin början när man slutar fundera, när allt kommer till ro i en, när man inte längre känner behov av att skapa samband mellan saker och ting för att hitta en mening med livet, när man med rätta har ett mål och en mening, och låter sig föras med av strömmen som en fisk bland andra fiskar; själv skulle jag vilja att mitt liv blev sådant, jag skulle vilja ha ett fiskliv, jag skulle vilja följa med strömmen, med vinden, jag skulle vilja vara en av tusentals fiskar, och stiga upp mot världens ljus.”
(ur ENSTÖRIG, 2012, översättning Maria Björkman)

En lång mening uppbyggd av bilder.För Vallbybloggaren var det som att tas tillbaka till besök hos fastrarna, som hade en bildapparat, där man genom klick hela tiden fick nya bilder.
I väntan på Peter Englund ska offentliggöra pristagaren så kommer vallbybloggaren tillbringa ännu en dag i väntan på vem som i ära och pengar ska behängas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar