tisdag 23 augusti 2011

En ny dag

Sambon skrapade lätt med sin högertass på mitt bröst.
Hörde det välbekanta djupa otåliga morrandet. Han låter som startmotorn i min gamla saknade Renaultfyra. Trots halvöppna ögon, ännu fyllda med den halvvaknes sömnlim, förstod jag en ny dag var här. 
Kaffet får vänta en halvtimme till.
Fyllde fickorna med påsar avsedda för de naturbehov sambon planerade lämna efter sig!
Dagen mötte mig med  förhoppning om en sol som ännu skyms bakom regnmoln.
Möter två ynglingar, som jag känner igen. De har flera gånger varit stökiga och muckat gräl med förbipasserande. " Ge mig respkt, va!"
Från höger stormar en brunspräcklig katt in jagande en vilt flaxande sparv. Sparven krockar mot en trädstam och katten tar fågeln. Spatserar stolt iväg med den lilla sparven i sin mun. 
Hör de stökiga ynglingarnas kommentar:
-Fy så äckligt. Hur kan man vara så grym!

Sambon har inte reagerat alls. Totalt upptagen med att luktskanna någon fläck där tydligen en löptik lämnat visitkort, så kallad teakolja! 
Uppmanar sambon att bara lukta på vartannat grästrå, så vi fortare kommer hem till det väntande kaffet och morgonsmörgåsen. 
Verkar som sambon förstår vad jag menar och resten av promenaden går raskare. 
Väl hemkommen! 
Fortfarande är morgonsolens värme bara ett löfte, en förhoppning!
Med förhoppning om värmande sol tar jag kaffekoppen, smörgåsen och morgontidningen och installerar mig på i täppans kaffehörna. 
En ny dag har börjat !
I Libyen har pågår striderna! Mr Gadaffi gömmer sig ännu i någon vrå. Hans kronprins , som sas vara infångad, förkunnar leende att allt är väl i staten!
En ny dag har börjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar