söndag 12 juni 2011

Hundvakt och samtalspartner

Laddade bryggaren med nymalet kaffe och tog den ludne på morgonpromenad. Sommarmorgonen var ljuvlig. Nattens åskregn hade tvättat luften! Sakta strosande genom bostadsområdet, noterades att skateparken redan var befolkad med tidig skateåkare och hans, på en bänk sittande, stickande moder.
Snart nog angjordes det lilla torget framför ICA-butiken. Den ludne parkerades och surrades. En något ännu överföfriskad man hälsade fryntligt på oss, men framförallt på den ludne!
- Idag tycker bara hundar om mig, sa han och tittade sorgset på mig!
- Är det så illa, svarade vallbybloggaren frågande.
- Är helt bombad, blivit för mycket alkohol å då kan man bete sig dumt, sa han  självanklagande.
- Det är väl något vi får dra lärdom av, sa vallbybloggaren nyktert levnadsvis, ju äldre vi blir, ju sundare bör vi leva!
- Ja, kanske det, sa den något dagen-efter-flummige mannen. Får inte komma hem förrän jag nyktrat till!
-Du kan vakta vovven, medan jag går in och handlar. Sa han, ivrig att visa att alla inte fördömer!

Inhandlade färska frukostbullar.Återvände till hundparkeringen. Mannen sitter med korslagda ben på marken. Han pratar förtroligt med vovven. Vovven har blivit, så plötsligt, en samtalsteapeut. Jag tackar för att han så väl tagit hand om min ludne vän och beger mig hemåt. Där jag vet nybryggt kaffe väntar! Vovven vet att det är dags för de så omtyckta dental sticks! Ja, även en luden vovve behöver tandvård.
Så börjar en ny dag!
Man kan dra täcket över huvudet och förbanna dagen.
Man kan sätta sig upp hälsa den nya dagen och se, ta tillvara de möjligheter den ger!
Valet är ditt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar