tisdag 28 juni 2011

..., om jag nu ska vara ärlig!


I dagligt tal använder vi uttryck, som vid närmare eftertanke är ganska underliga.
"Har du klippt dig?" Detta uttryck kan i sig vara en hänvisning till den tillfrågades förmåga att hantera sax på sitt eget hår. Troligen är det dock inte det utan ett konstaterande, att något hänt med håret. Att rakt ur säga att frisören klippt håret tycks inte finnas på agendan.
I detta sammanhang användes ibland även frågan:
" Har du varit hos frisören?" Nu kan väl konstateras, att aldrig så många besök hos frisören inte på något sätt säger mer än att man varit på besök. Säger ju inget on vad som där timat!
Mer avslöjande är om talaren är dock uttrycket "Om jag nu ska vara ärlig"!!! Menar den talande att han inte alltid är ärlig? Att vara ärlig år så ovanligt för talaren att han eller hon måste understryka detta?
Sedan finns det uttryck som ifrågasätter den tilltalades sinnestillstånd eller fattningsförmåga. Detta är inte minst vanligt i det amerikanska sättet att samtala!
"You know what I mean" inskjutes både här och där tillsammans med  "You hear me" . Verkar som de amerikanska pratarna stark tvivlar på sin samtalspartners förmåga att förstå och eller kapacitet att höra. Nu kan detta förståss också vara ett starkt tvivel på sin egen förmåga att uttrycka sig så klart att samtalspartnern  förstår vad som säges. Ett starkt tvivel på huruvida talaren talar så klart och tydligt att hans eller hennes ord verkligen når mottagaren.
Det finns säkert ett otal flera sådana uttryck, som användes i dagligt tal människor emellan. En god vän hade ovanan att inskjuta ett meningslöst "va" i stort sett i varje mening, vilket fick oss som samtalade med honom att starkt betvivla att han ens själv var säker på det han sade. om nu inte han ärt det varför ska vi då lyssna?

Ytan någon som helst koppling till ovanstående avlyssnade vallbybloggaren  följande samtal:
-Alltså det bara säger jag, min unge ska vara säker på dagis!
- hmmmm, det får man väl ta för givet!
-Säg inte det jag ser ett bett som en olycka men ett ständigt bitande är misshandel.
- hmmm det förståss!
- Jag har minsann anmält det...
- hmmm kanske man måste göra...
- Min unge hade blivit fasthållen och en annan unge bitit honom i ryggen!
-hmmm  det låter ju inte bra....
- Han hade bitit genom tröjan och flera djupa bett, så jag sa till fröknarna, nästa morgon, att så här ska det inte vara!
- hmmmm
- Hon bara sa att det är sådant som händer, när barnen interagerar socialt! Jag förstod inte vad hon sa, så jag anmälde det....
- hmmm måste gå nu min unge ska till tandläkaren, han har skadat framtänderna....
Undrar om hon förstod till slut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar